خطرات استفاده از گوش پاك كن

منبع:روزنامه جوان/شماره 2383
خطرات استفاده از گوش پاك كن يكى دو تا نيست خصوصا در بچه ها كه نسوج ضعيف تر و حساس ترى دارند.در سطح اجتماع بحث هاى زيادى در مورد استفاده و يا عدم استفاده از گوش پاك كن جهت تميز كردن گوش وجود دارد. در واقع شايد بتوان گفت كه عبارت گوش پاك كن فقط يك عبارت مجازى است براى چيزى كه موارد كاربرد آن ارتباط كمى با رفع آلودگى گوش دارد.از گوش پاك كن بيشتر جهت تميز كردن لاله گوش، داخل بينى كودك، بين انگشتان پا، ماليدن پماد بر روى زخم، استعمال داروها در نواحى باز و تميز كردن آرايش دور چشم ها استفاده مى شود در حالى كه بسيارى از مردم بر اين باورند كه اين وسيله صرفا جهت خارج كردن ترشحات از داخل گوش است. اكثر شما اندازه دقيق عمق گوش را نمى دانيد و بنابراين قادر به پاك كردن تمامى قسمت هاى گوش نيستيد.
در نتيجه وارد كردن جسمى نظير گوش پاك كن موجب فشرده تر شدن اين ترشحات در قسمت هاى عمقى تر مجرا مى شود كه در اين صورت خروج آنها مشكل تر خواهد بود.علاوه بر اين بررسى ها نشان مى دهند كودكانى كه جهت رفع خارش و تميز كردن گوش از وسايلى نظير سنجاق سر يا گوش پاك كن استفاده مى كنند بيش از سايرين در معرض خطر پارگى پرده گوش قرار دارند. استفاده از گوش پاك كن با تضعيف سيستم دفاعى گوش موجب افزايش خطر ابتلا به خشكى و خارش گوش مى شود.
بهترين روش توصيه شده جهت تميز كردن گوش خارجى اين است كه لاله گوش و قسمت بيرونى گوش خارجى را با استفاده از يك پارچه نخى نرم و مرطوب كه به دور انگشت اشاره تان پيچيده ايد تميز كنيد بدون آنكه انگشت خود را داخل مجرا ببريد.
استفاده از گوش پاك كن به صورت مكرر و طولانى مدت علاوه بر مستعد كردن گوش به عفونت هاى ميكروبى و قارچى سبب ايجاد حالت خارش مزمن در گوش مى شود كه در اين حالت معمولا به دنبال خاراندن مداوم مجراى گوش زخمى شده و دچار درد و التهاب مى شود.

از بودن در جاهايى كه گرد و غبار هوا زياد است خوددارى كنيد. بودن در اين نوع مكان ها باعث توليد بيش از اندازه موم گوش مى شود. اگر مجبور هستيد در مكان هاى پر گرد و غبار حضور داشته باشيد از گوش پنبه استفاده كنيد. ريختن ماهانه ۱ تا ۲ قطره گليسيرين در گوش ممكن است موم را نرم كرده از بروز مجدد انسداد جلوگيرى كند.بعد از استحمام نبايد از گوش پاك كن استفاده شود. براى خشك كردن گوش بعد از استحمام از سشوار استفاده كنيد. باد ملايم و گرم سشوار را به مدت دو دقيقه از فاصله نيم مترى به سمت گوش جريان دهيد تا گوش خشك شود.